วันพฤหัสบดีที่ 9 พฤศจิกายน พ.ศ. 2566

International students ,MCU เข้าร่วม พัฒนาศักยภาพความเป็นครูมืออาชีพ ผ่านหลักสูตร "Foundational Cycle Training of Trainer (TOT) Course"



เมื่อวันที่ 9 พฤศจิกายน 2566   พระปลัดสรวิชญ์ อภิปญฺโญ,,ผศ..ดร., อาจารย์ประจำคณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย(มจร) เปิดเผยว่า ได้รับนิมนต์จากนิสิตต่างชาติที่สนใจพัฒนาตนเองด้านทักษะการสอนหรือการเผยแผ่พระพุทธศาสนาผ่านหลักสูตร นักฝึกอบรม "Foundational Cycle Training of Trainer (TOT) Course โดยการเพิ่มทักษะการสอนและจิตวิทยาการเรียนรู้เพื่อทำหน้าที่เชื่อมโยงความรู้ให้กลุ่มเป้าหมายโดยใช้กิจกรรมเป็นฐาน โดยมีสาระสำคัญ ดังนี้


Training Methodology: -  designed with a focus on practicality:  - 30% Classroom-based coursework  - 70% Hands-on, practical work

สิ่งที่ผู้ร่วมกิจกรรมจะได้ คือ

1. Warm-up Activities:

• Engage participants with a brief, interactive exercise or question related to the training topic.

• Encourage sharing and discussion of personal experiences or expectations.

2. Icebreakers:

• Use icebreakers to create a relaxed atmosphere and build connections among participants.

• Incorporate icebreakers that relate to the subject matter to introduce key concepts informally.

3. Lesson Planning:

• Teach lesson planning through a hands-on approach. Ask participants to design lesson plans for specific topics.

• Provide templates and guidelines for effective lesson planning.

4. Classroom Management:

• Role-play scenarios to demonstrate effective classroom management strategies.

• Discuss case studies or real-life examples of classroom management challenges and solutions.

5. Educational Psychology:

• Engage in discussions and activities that explore how psychological principles impact learning.

• Encourage participants to reflect on their own learning styles and experiences.

6. Effective Communication:

• Model effective communication techniques in your training delivery.

• Offer opportunities for participants to practice active listening and clear communication in role-play scenarios.

7. Delivering Clear Instructions:

• Use active learning by presenting instructions that require participants to perform tasks or make decisions.

• Encourage participants to give and receive feedback on their ability to understand and follow instructions.

8. Providing Constructive Feedback:

• Incorporate feedback exercises where participants provide constructive feedback to their peers on various aspects.

• Teach feedback techniques, including the "feedback sandwich" method.

9. Monitoring and Evaluation (M&E):

• Integrate M&E principles by having participants assess their own learning throughout the program.

• Create activities that require participants to set goals, track progress, and evaluate their learning outcomes.

10. VAKT (Visual, Auditory, Kinesthetic, Tactile) Learning Styles: - Use a variety of teaching methods to accommodate different learning styles. - Encourage participants to identify their preferred learning style and explore strategies for incorporating all VAKT elements into their teaching.

11. Experiential-Based Learning Techniques: - Showcase experiential learning by having participants engage in real-world simulations or hands-on projects. - Encourage participants to reflect on their experiences and connect them to the training content.

12. Methodology of Teaching: - Discuss various teaching methodologies and their applications. - Have participants explore and practice different teaching methods and evaluate their effectiveness.

13. PGO, Educational Leadership, Communications, and Report: - Break down complex concepts into practical, digestible modules. - Encourage critical thinking and application through group discussions, problem-solving tasks, and presentations.

Instructor

-  Work holder

พระปลัดสรวิชญ์ กล่าวต่อว่า เป้าหมายของกดารอบรมครั้งนี้ต้องการทีาจะถ่ายทอดประสบการณ์การสอน/เผยแผ่พระพุทธศาสนาให้กับ นิสิตต่างประเทศใน มจร โดยเฉพาะ ความรู้ ทักษะ ความเป็นผูนำ การสื่อสาร โดยการบูรณาการหลักปัญญาและความเมตากรุณา ต่อเพื่อนมนุษย์ด้วยกัน.ด้วยเหตุนี้ วัตถุประสงค์ของหลักสูตรจึงเป็นไปเพื่อพัฒนาฝึกอบรมนิสิตต่างชาติ มจร สามารถเป็นครูหรือนักจัดกิจกรรมการฝึกอบรมที่ดีต่อไป


ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น

วิเคราะห์แนวนโยบายเชิงรุกในการป้องกันและคุ้มครองพระพุทธศาสนาที่นายชูศักดิ์ ศิรินิล รัฐมนตรีประจำสำนักนายกรัฐมนตรี มอบสำนักงานพระพุทธศาสนาแห่งชาติดำเนินการ

  วิเคราะห์แนวนโยบายเชิงรุกในการป้องกันและคุ้มครองพระพุทธศาสนาที่นายชูศักดิ์ ศิรินิล รัฐมนตรีประจำสำนักนายกรัฐมนตรี มอบสำนักงานพระพุทธศาสนาแ...